fredag 15. april 2011

Et sitteunderlag blir til

Inne på CASAkreativ kom jeg over noen kule sitteunderlag. De er laget ced hjelp av fingerhekling! Supert for jentene å ha med seg når de er på tur med barnehagen. Så igår dro jeg og kjøpte ullgarn i byen og satte igang.

Først starter man med å fingerhekle med dobbeltråd. Jeg brukte 2x2 nøster til et sitteunderlag. Bare knøt trådene sammen når de første nøstene var ferdige.

sitteunderlag

Når jeg var ferdig med all fingerheklingen, heiv jeg den lange slangen (ca 12 meter) i vaskemaskinen og vasket den på 50 grader sammen med et håndkle.

Slik ble resultatet:

sitteunderlag tovet

Slangen var nå betydelig mindre, og var blitt bra tovet. Så var det tid for å feste dette til et sitteunderlag. Slangen syes sammen som en spiral.

sitterunderlag søm

Jeg sydde med brodergarn. Tok ganske lang tid, men når man kom inn i det gikk det ganske fort.

sitteunderlag videre søm

Brukte vel et par timer på å sy tilsammen tenker jeg.

Her er sitteunderlaget ferdig sydd:

sitteunderlag ferdig søm

Og litt pressing med vått håndkle og strykejern ble resultatet bra Smilefjes

sitteunderlag ferdig

Er godt igang med å fingerhekle på nr 2.

3 kommentarer:

  1. Dette tipset må jeg teste, så jo kjempegøy ut. Lenge siden jeg fingerhekla gitt, må kanskje lære ungene. Husker jeg og broderen hekla en svær ball med fingerhekling, superlangt ble det, prøvde å ta verdensrekord *fnis*

    SvarSlett
  2. Hehehe ja jeg hadde ikke gjort det på mange år jeg heller gitt. Men det gikk unna når jeg først kom igang. Jeg skal prøve å lære Amanda i påsken, hun har fulgt nøye med idag :)

    SvarSlett
  3. dette var jo kjempe flott åsså så lurt da Malin!
    kor flink du e!

    Skal hive meg rundt å finne garn med engang! åsså prøve!

    ha en deilig søndag, ikke lenge te kjæresten kjæm heim med pakker ifleng til deg! :-) u lucky girl!

    god klem Bjørg

    SvarSlett